شاید برای شما هم این سوال پیش بیاید که آسانسور هیدرولیک چگونه کار می کند ؟ به طور کلی آسانسور های هیدرولیک ، آسانسور هایی می باشند که توسط یک فشار روغن هیدرولیک کار می کند یعنی نیروی لازم برای جا به جایی کابین توسط جک های هیدرولیکی انجام می شود که این جک با فشار روغنی که از طریق پاوریونیت تامین می شود کار می کند ، در طراحی های ساده آسانسور های هیدرولیکی ، جک های هیدرولیک در واقع یک سیلندر و پیستون می باشد که به صورت مستقیم در زیر کابین جانمایی شده است .
آسانسور های از نوع هیدرولیک از جالب ترین نوع آسانسور ها می باشد ، اگر بخواهیم ساده بگوییم آسانسور های از نوع هیدرولیک از یک مخزن روغن یک power unit برای پمپاژ کردن روغن ، یک پیستون ،تعدادی سنسور و بورد های کنترلی تشکیل شده است ، زمانی که فرمان حرکت به طبقه پایین و یا بالا داده می شود ، دیتای سنسور های تشخیص دهنده طبقه با طبقه در خواست شده مقایسه می شوند و بر حسب آن ها به شیر های تنطیم فشار دستور داده می شود که فشار مایع را بیشتر و یا کمتر کنند ، پس از آن بسته به فشار مایع داخل سیلندر ها ، سطح پیستون که در واقع کابین بر روی آن ها قرار دارند جا به جا می شوند . اگر شما به سیستم های هیدرولیک مخصوصا آسانسور های هیدرولیک علاقه دارید و می خواهید بدانید که آسانسور هیدرولیک چگونه کار می کند این مقاله را از دست ندهید ، ممنون می شویم که ما را تا آخر مقاله همراهی کنید .
تاریخچه آسانسورهای هیدرولیک
به طور کلی از دوران اولیه زندگی انسان ها تا صنعتی شدن و دنیای مدرن امروزی داستانی تامل برانگیز می باشد ، به عنوان یک اختراع بشری می توان این موضوع را مشاهده کرد که چگونه ایده ساده جا به جایی عمودی ، گام به گام با اکتشافات بشر از قوانین مکانیک گرفته تا نیروی بخار توان هیدرولیک و توان الکتریکی رو به روز تکامل پیدا کرده است ، این تکامل تا جایی پیش رفته است که امروزه پیشگامان در این صنعت هوش مصنوعی و یادگیری ماشین و اینترنت اشیا نیز در این صنعت به کار می گیرند . اینکه در آینده ایده ابتدایی جا به جایی عمودی به چه شکلی و با چه تکلونوژی خواهد بود بر ما پوشیده است اما بررسی تاریخ آسانسور نشان می دهد که تکامل این اختراع چقدر سریع رشد کرده است .
در قرن 18 بخار به عنوان یک کشف انگیز تحولی در صنعتی شدن آن ها ایجاد کرد ، نیروی بخار در بالابر ها به کار گرفته می شود ، مخصوصا در معادن و کارخانه ها ، اما در سال 1846 که ویلیام آرمسترانگ چرثقیل هیدرولیک را اختراع کرد . این اختراع در ابتدا برای جا به جایی اسکله ها و محموله ها به کار گرفته می شد و این بود که قانون پاسکال آسانسور های هیدرولیک را به سرعت به آسانسورهایی که با نیروی بخار کار می کردند جایگزین کرد ، چرا که توان هیدرولیک نیرومند تر از توان بخار می باشد ، یک پمپ آب سطع متغیری از فشار آب را به یک پیستون داخل یک سیلندر عمودی وارد می کرد تا سطح سکویی را که بار حمل می کرد بالا و پایین ببرد . این آسانسور ها بیشتر برای حمل و نقل مواد داخل کارخانه ها و معادن و انبار ها به کار برده می شود ، همچنین بیشتر در کارخانه های اروپایی استفاده می شدند .
آسانسور هیدرولیک چگونه کار می کند ؟
بالغ بر 70 درصد آپارتمان های کمتر از 6 طبقه در اروپا و آمریکا در آسانسور های خود از سیستم هیدرولیک استفاده می کنند و این در حالی است که این مقدار برای ایران به زیر 10 درصد می رسد اما در گذشته با شناخت و درک فواید سیستم های هیدرولیک افراد به دنبال نصب و استفاده از آسانسور هیدرولیک می باشند .
سیستم های از نوع هیدرولیک برای تعداد زیادی از ماشین آلات و تجهیزات از جمله سیستم های ترمز خودرو ، فرمان خودرو ، لودر ها و لیفتراک ها در آسانسور ها استفاده می شوند ، تمامی این سیستم ها از یک اصل اساسی به نام اصل پاسکال مورد استفاده قرار می دهند ، از این سیستم های هیدرولیک می توان در آسانسور های باری و بیمارستانی ، آسانسور های خانگی و آسانسور های خودرو بر مورد استفاده قرار داد .
در آسانسور های از نوع هیدرولیک هنگام بالا رفتن ، موتور در پاوریونیت می چرخند و موجب می شود که پاوریونیت پمپ روغن از مخزن به سیلندر بفرستد ، زمانی که ظرفیت سیلندر پر می شود ، فشار روغن ، پیستون جک را که به کارسلینگ متصل است ، به طرف بالا به حرکت در می آورد و زمانی که کابین آسانسور به طبقه مورد نظر خود می رسد ، سیستم کنترل مرکزی آسانسور یک سیگنال را به موتور می فرستد تا پمپاژ زوغن قطع شود ، با انجام این کار کابین آسانسور در طبقه مربوط می ایستد .
زمان پایین آمدن آسانسور ، سیستم های کنترل مرکزی سیگنالی را به دریچه های فرمان می فرستد ، سوپاپ موجود باز می شود و حرکت روغن در سیستم های فراهم می شود ، نیروی گرانشی و وزن سنگین کابین به جک و سپس به سیلندر ها فشار می دهد تا روغن سیلندر ها خالی شود و کابین به پایین بیاید وقتی که کابین به طبقه مورد نظر رسید ، سیستم کنترل مرکزی دستور می دهد تا سوپاپ ها بسته شوند بنابراین کابین می ایستد . پس نتیجه می گیریم که آسانسور های از نوع هیدرولیک زمان پایین آمدن نیازی به روشن شدن موتور ندارد و این عمل باعث می شود که در مصرف برق بسیار صرفه جویی شود .
سیستم محرکه مستقیم و غیر مستقیم
به طور کلی سیستم های محرک در آسانسور های هیدرولیک دو نوع می باشد :
- 1 سیستم محرکه مستقیم
- 2 سیستم محرکه غیر مستقیم
سیستم مستقیم: در این حالت آسانسور ها به شکل مستقیم به کابین آسانسور و بالابر های هیدرولیک متصل هستند و با بالا و پایین رفتن جک کابین هم حرکت می کنند که در این سیستم احتمال سقوط کابین بسیار کمتر می باشد و جک باید دارای شیر اطمینان مخصوص باشد .
سیستم غیرمستقیم: در این سیستم ها جک به سیم بکسل ها وصل می شود و آن سیم بکسل به کابین ها متصل هستند ، با حرکت سیم بکسل ها کابین نیز جا به جا می شوند و سیم بکسل ها هم به کابین متصل می شوند ، با حرکت سیم بکسل ها کابین هم جا به جا می شود و در این صورت کابین باید مجهز به سیستم ترمز اضطراری (پاراشوت) و گاورنر باشد .
مهم ترین مزایای آسانسورهای هیدرولیکی:
- نصب آسانسور در چاهک کوچک، با چاله و فضای بالاسری محدود
- استفاده در ظرفیت های مختلف (بین 700 کیلوگرم تا 20 تن)
- نیاز نداشتن به موتور خانه در بالای چاهک
- بی سر و صدا بودن
- صرفه جویی در مصرف برق (استفاده از برق فقط هنگام بالا رفتن)
- ایمنی بسیار زیاد
- کم استهلاک و عمر طولانی قطعات آسانسور
- سرویس و نگهداری ساده تر
- نیازی به بسترسازی نیست. سیلندری که کابین آسانسور را بالا می برد روی زمین تثبیت می شود (البته برای آسانسورهای چاهک دار)
- معمولا از آسانسورهای کششی ارزانتر هستند
- اگر آسانسور سقوط کند، فشار روغن باعث میشود که آسانسور با سرعت سقوط نکند. بنابراین تقریبا ایمنتر از آسانسورهای کششی هستند
- قدرت بیشتری دارند (بیشتر برای آسانسورهای ماشین بر برای حمل یک تا دو تن استفاده میشوند.
- معمولا به فضای کمتری نیاز دارند (معمولاً یک فضای یک متر یا دو متری برای آنها کفایت میکند)
این نکته را هم باید بدانید برای هر چه بیشتر استهلاک و جلوگیری از خرابی آسانسور های هیدرولیکی در سرویس های دورهای حتما به روغن کاری ریل ها و کفش ها توجه شود ، همچنین جک های هیدرولیکی آسانسور هم باید بازدید شود تا اگر روغن ریزی هم داشت سریع پکینگهای آن تعویض گردد.
معایب آسانسور های هیدرولیک
آسانسور های از هیدرولیکی قدیمی خطر نشتی روغن به محیط را دارند و ممکن است باعث آلودگی محیط نیز شود ، همچنین سیستم هایی که قدیمی تر هستند آسانسور های هیدرولیک معمولا یک موتور خارج از تانکر را دارند که باعث می شود زمانی که موتور کار می کند سرو صدا ایجاد شود (این نوع پیکربندی در آسانسورهای هیدرولیکی که از میانه دهه 1990 نصب شدهاند وجود دارند و اکنون به این صورت نیستند.)
در سال 2007 فردی به نام Kone اعلام کرد که شرکتش ساخت و تولید آسانسور های هیدرولیکی را به دلیل نگرانی های زیست محیطی له طور کامل متوقف کرده ، پس آن را با آسانسور های سازگار با محیط زیست MonoSpace و EcoSpace جایگزین نمود . به همین دلیل Kone اولین شرکتی می باشد که فقط آسانسور های کششی را تولید می کنند ، برخی دیگر از تولید کنندگان نیز به همین دلیل تولید آسانسور های هیدرولیکی را به طور کامل متوقف کرده اند ، در ادامه مقاله آسانسور هیدرولیک چگونه کار می کند ؟ شما را با معایب این آسانسور ها آشنا خواهیم کرد با ما همراه باشید .
- معمولاً برای ساختمانهای 5-6 طبقه –حداکثر 8 طبقه- قابل کاربرد است؛
- سرعت این آسانسورها کمتر از آسانسورهای کششی است؛
- قطعات این آسانسور معمولاً خارجی است و ساخت داخل نیستند، در نتیجه گرانتر هستند؛
- به خاطر روغن و جک و سایر اجزای این نوع آسانسور ، سرویس و نگهداری آن به تخصص بیشتری نیاز دارد و گران تر است؛
- به دلیل کم بودن تخصص سرویس و نگهداری آسانسورهای هیدرولیک، عمر مفید این آسانسور کمتر است؛
- چنانچه آسانسور هیدرولیک قدیمی باشد و در ابعاد بزرگ و در محیط های صنعتی تر بهکار میروند در صورت نشتی روغن، خطرات زیست محیطی دارد.
اشکالات سیستم هیدرولیک
یکی از مهم ترین مزایای سیستم های هیدرولیک این می باشد که می تواند به آسانی با نیروی کم پمپ قدرت زیادی را ایجاد کند تا آسانسور ها بتوانند به راحتی بالا بروند ولی این سیستم ها دو عیب عمده نیز دارند ، مهم ترین مسئله اندازه تجهیزات می باشد ، اگر آسانسور ها بخواهند طبقات زیادی را بالا بروند به پیستون بلند تری نیز نیاز دارند ، پیستون های بلند تر هم به جای زیادی نیاز دارند ، برای مثال اگر بخواهیم از این نوع سیستم ها برای یک ساختمان 10 طبقه استفاده کنیم باید حداقل 9 طبقه چاه را حفر کنیم تا پیستون در آنجا قرا گیرند .
یکی دیگر از این مشکل های این سیستم عدم توانایی آن در ذخیره انرژی پتانسیل است ، در این سیستم ها پمپ نیروی عظیمی ایجاد می کند تا آسانسور ها بالا بروند ولی قادر نیستند تا انرژی را ذخیره کنند ، انرژی پتانسیل فقط وقتی به کار می روند که آسانسور به خاطر وزن خود به طرف پایین حرکت می کنند ولی اگر بخواهند بالا بروند باز باید از پمپ ها انرژی بگیرند .
آسانسورهای هیدرولیک در ایران
به طور کلی آسانسور های از نوع هیدرولیک به دلیل توان بالایی که دارند برای بالابری وسایل سنگین 0 تا 2 تن مناسب می باشند ، همچنین 95 درصد از آسانسور هایی که ماشین بر هستند از نوع هیدرولیک می باشند ، با این وجود در مکان های عمومی و مسکونی زمانی که فضای کافی برای آسانسور های کششی نباشد نه به دلیل توان بالای آن بلکه به دلیل فضای کم مورد نیاز از آسانسور های هیدرولیک استفاده می کنند . آسانسور های هیدرولیک در کشور خودمان بیشتر بر اساس نوع سیستمی که جک ها بر روی آن قرار داده اند دسته بندی می شوند ، مثلا آسانسور های هیدرولیک با جک از زیر، جک از بغل، car slings و.. وجود دارند.
قیمت این نوع از آسانسور ها بر حسب کیفیتی که دارند متفاوت می باشد ، اما اگر یک آسانسور هیدرولیک معمولی را با یک آسانسور کششی معمولی مقایسه کنیم ، قیمت آسانسور های هیدرولیکی ارزان تر می باشند ، با این وجود به دلیل خارجی بودن قطعات این نوع از آسانسور ها و نیاز به تخصص برای سرویس و نگه داری آن ها عمر مفید این آسانسور ها پایین تر می باشد و هزینه سرویس و نگه داری آن ها کمی بیشتر می باشد ، برای سرویس و نگهداری آسانسور هیدرولیک باید روغن، جک، تنظیمکننده شیرهای برقی، پاوریونیت و سایر اجزای این آسانسور توسط سرویسکار آسانسوری که تخصص و دانش کافی در خصوص آسانسور هیدرولیک دارد بررسی شود.
کلام آخر
از این که ما را تا آخر مقاله آسانسور هیدرولیک چگونه کار می کند ؟ همراهی کردید از شما سپاس گزاریم ، همچنین اگر نظر و یا پیشنهادی در زمینه آسانسور هیدرولیک چگونه کار می کند ؟ با ما نیز در میان بگذارید .