خرید ضایعات اهن سرویس خواب کفسابی خرید ضایعات آهن بهترین جراح بینی در تهران سرویس آسانسور لیزرمو
مهر, 1399 بدون نظر Uncategorized

معمولا آسانسور اولین چیزی است که در ورودی خانه می بینیم. برای مهمانان و کسانی که به خانه می آیند اولین چیزی که در دید و نظر آن ها می باشد کابین آسانسور است. به همین علت همه ی ما دوست داریم تا مکانی به نام کابین آسانسور شیک مدرن و با طراحی زیبا باشد. پس با ما همراه باشید تا بیشتر درباره بازسازی کابین آسانسور و انواع مختلف آن آشنا شوید.

کابین آسانسور چیست؟

کابین آسانسور یک اتاق کوچکی است که جابجایی افراد را آسان می کند و استفاده می شود. این وسیله دارای طرح های مختلف و ظرفیت های متفاوتی است. این به طوری است که با ظرفیت های 4 تا 21 نفر طراحی و نصب می شود. توجه به اینکه کابین آسانسور طبق سلیقه و نظر مشتری ساخته می شود مهم است و باید با استاندارد های موجود برای ساخت کابین و نظر مشتری طراحی گردد که هم جنبه ایمنی و تزئینی دارد. جنبه ایمنی آن به این دلیل است که این وسیله وظیفه جا بجایی افراد را بر عهده دارد و به همین دلیل باید ایمن باشد.جنبه تزئینی آن هم برای این است که این وسیله چون در معرض دید افراد قرار می گیرد باید ظاهری زیبا و شکیل داشته باشد. ارتفاع کابین آسانسور از 190 سانتی متر محاسبه می شود که بستگی به ظرفیت آن و تعداد طبقات دارد.

کابین آسانسور چیست؟

انواع کابین آسانسور

کابین تمام استیل: این نوع کابین یکی از زیبا و شکیل ترین نوع ها در انواع کابین ها است و دارای طرح ها  مختلف و متنوعی می باشد. در کابین تمام استیل همه چیز مانند دیواره ها، نوار ها و تمام ورق هایی که استفاده شده در کابین از جنس استیل است. کابین تمام استیل دارای طرح های زیادی است که شامل: استیل خش دار، کابین دودی طلایی ، خش دار دودی ، طرح دار دودی ، گندمی میرور ، خش دار میرور و سایر و انواع طرح ها است. کابین تمام استیل به دلیل زیبایی منحصر به فردش در اکثر پروژه ها مورد استفاده قرار می گیرد. از نکات مهمی که در این نوع کابین ها مورد استفاده قرار گرفته است متریال به کار رفته در آن و تنوع در طرح های است این به گونه است که برای هر سلیقه و نظری طرحی وجود دارد.

کابین نیمه استیل: یکی دیگر از انواع کابین ها، کابین نیمه استیل است و پوشش داخلی آن  نیمی استیل و نیم دیگر آن ام دی اف است. با هم بودن و تلفیق استیل و ام دی اف با هم زیبایی خاصی به این نوع کابین می دهد. تفاوتی که در کابین نیمه استیل با تمام استیل وجود دارد این است که بها و هزینه آن مناسب تر بوده و به همین دلیل در بسیاری از پروژه ها کاربرد دارد. این هم که کابین های آسانسور بستگی به نوع کاربری، منطقه استفاده شده، ابعاد کابین و سایر شرایط دیگر مهم است و ساخته می شود. طبق نظر کارشناسان و متخصص های آسانسور کابین به طور تقریبی و میانگین یک پنجم بهای تمام شده را دارد و به همین خاطر نحوه و طراحی ساخت آن،نوع تزئیناتی که به کار رفته و محاسبات آن در ساخت کابین دارای اهمیت بسیار بالایی است.

کابین ام دی اف: یکی از شایع ترین طرح ها و نوع کابین،کابین نوع ام دی اف است. در ساخت این نوع کابین برای پوشاندن دیواره ها فقط از ام دی اف استفاده می شود.این نوع از کابین نیز دارای قیمت متفاوت و مناسبی است. بسیاری از نصاب های آسانسور و سازندگان ساختمان از ام دی اف در پروژه های انبوه سازی استفاده می کنند. به همین علت قیمت آن مناسب است. باید به این توجه کرد که نوع کاربری و منطقه ای که در ان پروژه می خواهد مورد استفاده قرار بگیرد دارای اهمیت بالایی است. به همین دلیل در مناطقی که دارای رطوبت است و یا اینکه هوای آن منطقه شرجی است کاربرد چندانی ندارد و بهتر است در این مناطق کابین تمام استیل استفاده شود. چون ام دی اف نوعی چوب است که اگر در مجاورت رطوبت یا آب قرار بگیرد از بین می رود یا پوسیده می شود و عمر آن را کاهش می دهد.کابین ام دی اف معمولا در ساختمان های مسکونی که تعداد واحد کم و ترافیک کمتری دارد استفاده می شود.

کابین فرمیکا: کابین فرمیکا ساده ترین نوع کابین ها است. در این کابین به جای ام دی اف از فرم ها استفاده می شود که قیمت و هزینه مناسب تری نسبت به کابین های ام دی اف دارد و از نظر ظاهری شباهت زیادی به کابین ام دی اف دارد. این نوع از طراح های کابین در سال های اخیر کمتر مورد استفاده قرار می گیرد و دلیل آن طرح هایی است که قدیمی شده و هر روز با گذشت زمان این طرح ها قدیمی تر می شود تا جایی که جای آن را کابین های شکیل و زیبا تر می گیرند. ولی به دلیل قیمت مناسبی که دارد هنوز هم مورد توجه برخی از افراد شده است. در برخی موارد هم برای بازسازی کابین آسانسور کابین های تمام استیل یا ام دی اف را جایگزین کابین فرمیکا می کنند.

کابین شیشه ای: این نوع کابین که به آن شیشه ای هم می گویند از انواع کابین های لوکس و مدرن در صنعت آسانسور است. امروزه در کنار کابین های استیل و چوب نام این کابین را هم می توان در کنار این ها نام برد. این نوع از کابین ها دارای طراحی و زیبایی منحصر به فرد است که نظر هر مشتری را جلب می کند. معمولا این نوع آسانسور ها در ساختمان های لوکس مانند مجتمع های تجاری و اداری بزرگ، هتل ها، تالار ها،رستوران ها و… نیز بسیار مناسب است و استفاده می شود. این نوع کابین به دلیل طراحی خاص او می توان به راحتی محیط اطراف خود را نگاه کرد و به همین دلیل بسیار مورد استقبال قرار می گیرد. معمولا این کابین در پروژه هایی استفاده می گردد که آسانسور در محیط بیرونی ساختمان نصب و راه اندازی می شود. آسانسور پاناروما معمولا با دو سیستم کششی و هیدرولیکی نصب و راه اندازی می شود که هر کدام ویژگی ،مزیت و شرایط خاص خود را دارند و این بستگی به محلی دارد که که در آنجا نصب می شود. معمولا برای اینکه این کابین طراحی و زیبایی خاصی دارد هزینه آن هم نسبت به سایر کابین ها بیشتر است.در اینجا برخی مزایای کابین شیشه ای را نام می بریم که شامل: کلید توقف اضطراری ، زنگ خطر ، نمایشگر طبقات یا نمراتور ، سیستم اخطار اضافه بار ، هواکش ، دستگیره ، دکمه الکترو مغناطیسی و روشنایی فلورسنت و سایر مزایا است.

نکات رایج در ساخت کابین

برای ساخت کابین و فرایند آن مدت زمانی وجود دارد که به صورت مرحله ای است.معمولا این فرایند 7 تا 10 روز کاری به طول می انجامد. باید به این نکته توجه کرد که ارتفاع درب کابین و ارتفاع مفید کابین باید حداقل 2 متر باشد این موضوع برای این است که مکانیزم و ساختار آسانسور بر اساس این ابعاد طراحی شده است. کابین باید روشنایی و نور مناسب داشته باشد زیره در معرض دید افراد قرار می گیرد و روشنایی و تزئینات و طراخی داخلی باعث بهتر دیده شدن و جلوه کردن آن می شود. این نکته را که هم کابین مجهز به سیستم ایمنی یا پاراشوت مناسب باشد. پاراشوت یا سیستم ایمنی باعث می شود که در مواقع اضطراری که در آسانسور با مشکل مواجه شوید ترمز ایمنی به کار بیوفتد و مانع از سقوط کابین گردد. دیواره ها، کف ، سقف ، قاب و کفشک های کابین باید مقاومت و فشار کافی را در برابر نیروهای وارد شده در هنگام کارکرد عادی ، عملکرد ترمز ایمنی و برخورد احتمالی ضربه گیر ها را داشته باشد و نباید این موارد از موادی ساخته شده باشند که سریع آتش بگیرد یا در اثر گرما گازهای خفه کننده ایجاد کنند. به طور کلی ساختار و متریال در کابین باید به گونه ای باشد که امنیت افراد در الویت باشد.

نکات رایج در ساخت کابین

نوسازی در کابین

موضوع نوسازی و بازسازی در کابین در بعضی آسانسور ها مهم و ضروری است. با اینکه عمر بسیاری از آسانسور ها در ساختمان بالا است ولی با این حال بعد از گذشت چندین سال کارایی خود را از دست می دهد و چون چیزی است که همیشه و در هر ساعت از آن استفاده می شود بعد از مدتی هم تکراری شده و هم کارکرد خود را از دست می دهد. موضوع تعمیر و نگهداری این نوع آسانسور ها که باید در جهت حفظ امنیت باشد و بسیار مهم و اهمیت زیادی دارد. مهم تر از این موضوع بازسازی و نوسازی این آسانسور هاست. باید توجه کرد وضعیت داخل کابین های آسانسور نیز به تعمیر و بازسازی دارند و بازسازی آسانسور دارای شرایط و ضوابط می باشد. در اکثر کابین ها که مدل قدیمی هستند و به روز و مدرن نیستند و با پیشرفت علم باید این کابین ها تعویض شوند. بهتر است قبل از اینکه به فکر تعویض کل آسانسور باشیم که هزینه بالایی می خواهد، با بازسازی و تعمیر و طراحی کابین با هزینه کمتری آسانسور خود را بروز و زیبا کنیم. نوسازی کابین می تواند امنیت افراد را در استفاده از آسانسور افزایش دهد.

تزیینات داخلی کابین آسانسور

می توان آسانسور را با استفاده از برخی ساختار و متریال تزئین کرد و باعث زیبایی و عملکرد بهتر آن شود. تزئین و تعویض آسانسور را می توان به شکل های مختلف انجام داد مانند: تعویض صفحه کلید طبقات، استیل کردن کابین، نوسازی کابین فرسوده، نصب پنل های استیل قابل استفاده در کابین و انواع روکش های در آسانسور می توان انجام داد. انجام دادن این موارد باعث زیبایی بیشتر آسانسور می شود و امنیت افراد داخل آسانسور که الویت است افزایش پیدا می کند. به این نکته هم باید توجه نمود که مواردی که در بازسازی کابین استفاده می شود می تواند از ام دی اف یا فرمیکا باشد که در مقایسه با استیل قیمت و هزینه مناسبی دارد. کابین یک قطعه ای سلیقه ای است که بستگی به سلیقه مشتری دارد و می تواند هر طراحی در آن پیاده کرد.

پوشش داخل کابین

امروزه پوشش داخلی کابین با استفاده از انواع ورقه های استیل ، ام دی اف و فرمیکا انجام می شود. هر کدام از این طرح ها زیبایی منحصر به فرد خود را دارند. استفاده از ورق استیل ضد خش به دلیل مرغوبیت ، کیفیت و کارایی بالاتر و استحکام و زیبایی نسبت به پوشش دیگر کابین یعنی فرمیکا و ام دی اف قیمت و هزینه بالاتری دارد. معمولا در اکثر ساختمان ها از ام دی اف به دلیل هزینه مناسب تر استفاده می شود. موضوع و نکته ی مهم این است که قیمت تزئینات داخل کابین اهمیت زیادی دارد. باید این را دانست که در بسیاری موارد پوشش داخلی کابین را می توان با استفاده از آینه کردن محیط کابین زیبا تر و شکیل تر کرد و از این زیبایی بهره مند شوید. اگر سلیقه ی شما با طرح های داخلی مطابقت ندارد می توانید از طرح های خارجی ایده بگیرید.

کابین با طراحی شیشه و استیل ، کف از سنگ مرمر و سقف با نورپردازی خاص و زیبا، تزئینات داخلی کابین همچنین می تواند کاشی کاری، منبت کاری، خاتم کاری، پوشش با چرم طبیعی یا تلفیق چوب و شیشه سنتی یا آیینه کاری باشد. برخی از این طرح ها و تزئینات کابین شما را منحصر به فرد می کند و جلوه ی بهتری به آن می بخشد. این نکته هم مهم است که آسانسور های لوکس از جهت مکانیکی متفاوت تر از آسانسور های دیگر می باشند و حرکت کابین کاملا نرم، بدون صدا و هیچ گونه لرزشی در آن دیده نمی شود. و این نکته در ساخت کابین مطرح می شود.

مسلما انجام این کار سلیقه ای است. اسکلت و آهن کشی از قبل ساخته شده و رنگ شده به صورت مهره و پیچ نیاز به زیبایی خاصی ندارد. این کار در نصب کابین مهم است و باعث راحتی کار نصاب می شود. در کابین های جدید و بروز قابلیت نصب اکسس کنترل برای محدود کردن استفاده افراد با اثر انگشت، کارت یا کد وجود دارد که جزو گزینه های کابین می باشد. این کابین ها مجهز به سیستم صوتی و تصویری منحصر به فرد و آرامش و آسایش برای افراد است.

پوشش داخل کابین

نکات مهم در ساخت کابین

  • ضخامت دیواره کابین حداقل باید ۱/۵ میلی متر باشد.
  • ضخامت سقف و کف کابین حداقل باید ۲ میلی متر باشد.
  • کف کابین باید غیر آتشزا بوده و سختی کافی در برابر فشار وارده توسط مسافر و بار را داشته باشد.
  • داخل کابین باید در حالت ایستاده بطور دائم روشن باشد و در حالت استند بای هم با نور کم روشن باشد.
  • دکمه های زنگ هشدار یا توقف اضطراری باید در محل پایین ترین دکمه در کابین باشد.
  • بالاترین دکمه در کابین نباید ارتفاعی بیشتر از ۱۳۷ سانتیمتر از کف کابین داشته باشد.
  • با توجه به استاندارد EN-81 اروپا بطور متوسط سطح لازم برای ایستادن یک نفر مسافر در داخل کابین ۰/۲۸ متر مربع می باشد.
  • جز درب ورودی کابین، دریچه اضطراری و محل تهویه هوا، باقی باید کاملا پوشیده باشد.
  • کابین باید در تراز هر طبقه متوقف شود و در زمان ورود و خروج مسافر و بار در تراز کف طبقه باقی بماند.

کلام آخر

ممنونم که تا انتهای این مقاله با ما همراه بودید.امیدواریم بیشتر با بازسازی کابین آسانسور آشنا و از آن بهره مند شده باشید.